حدیثی که باید با آبطلا نوشت
امام صادق(ع) فرمود:
آههای سوزان و اندوهناک برای مظلومیت ما «تسبیح»، اندوه برای امر ما «عبادت» و پوشاندن اسرار ما از بیگانگان «جهاد در راه خدا» است، همچنین فرمود: واجب است که این حدیث با آب طلا نوشته شود.
موضوعات مرتبط: احادیث
حدیث برگزیده
حدیث برگزیده
بسم الله الرحمن الرحیم
لا تقنطوا من رحمة الله...
------
شخصی از امام علی(ع) پرسید:
بزرگترین گناه کبیره کدام است؟
آن حضرت در پاسخ فرمودند: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی
میزان الحکمه جلد 3صفحه 462
!
موضوعات مرتبط: احادیث
گزیده ی سخنان گهربار حضرت رضا علیه السلام:
قال الرضا علیه السلام:
صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله
دوست هر کس عقل اوست
و دشمن او جهل و نادانی اوست
قال الرضا علیه السلام:
من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزوجل
هر کس که پاس نعمت خویش از مخلوق را ندارد، خداوند عزوجل را شکر نکرده است
موضوعات مرتبط: احادیثعترت
در محضر امام عصر(عج)
ارزش پدر و مادر
ارزش پدر و مادر آنقدر هست که نوع رفتار با آنها زندگي ما را تحت تاثير قرار دهد. شايد يادآوري اين تاثيرات يادآوري بخش کوچکي از ارزش و اعتبار پدر و مادر در زندگي ما باشد. همانهايي که خداوند بارها ما را به احسانشان دعوت کرده است. مواردي که اين جا آمده است تاثيرات رفتارهاي ما با پدر و مادرمان در دنيا و آخرت است. توجه به آنها آدم را از خواب غفلت بيدار ميکند.
1| به دور بودن از بخشش الهي؛ خداوند کسي را که مورد غضب پدر و مادرش باشد، هر چند هم طاعاتي انجام داده باشد، نميبخشد.
2| مورد نظر خدا قرار نميگيرد؛ در حديثي از پيامبر(ص) آمده است که خداوند در روز قيامت به 4 گروه نگاه نميکند که يکي از اينها، کساني هستند که مورد عاق والدين قرار گرفتهاند.
3| وارد نشدن به بهشت؛ امام صادق(ع) ميفرمايند: کسي که عاق والدينش شده باشد، وارد بهشت نميشود. «لا يدخل الجنه العاق لوالديه.»
4| قبول نشدن نماز؛ امام صادق (ع) نماز کساني را که به پدر و مادرشان نگاه ظالمانه بکنند، نزد خداوند قابل قبول نميداند.
1| کوتاهي عمر؛ در روايات اسلامي پيوند نزديکي ميان کوتاهي عمر و ترک صلهرحم و بهويژه آزار پدر و مادر آمده است.
2| محروميت از توفيق الهي؛ در حديثي از امامرضا(ع) آمده است که: «خداوند عقوق والدين را حرام کرده، زيرا عاق والدين باعث ميشود که توفيق اطاعت الهي از فرد عاق شده، سلب شود.»
3| تعجيل در مجازات؛ پيامبراکرم(ص) 3 دسته از گناهان را نام بردهاند که خداوند در عقوبت و مجازات آنها تعجيل ميکند و آنها را به آخرت وا نميگذارد که يکي از آنها عاق والدين است.
1| دوري از عصيانگري و بدبختي؛ از جمله آثاري که قرآن کريم به آن اشاره کرده، اين است که نيکي به والدين صفت «جبار» و «عصيانگري» را از انسان دور کرده و همچنين او را از دچار شدن به بدبختي در امان نگه ميدارد.
2| طول عمر؛ در اسلام، طول عمر به 2 عمل نسبت داده شده است: يکي به جا آوردن صلهرحم و ديگري نيکي به والدين.
3| فراواني روزي؛ پيامبر اسلام (ص) گفتهاند: يکي از پيامدهاي ارتباط صميمي با والدين، زياد شدن رزق و روزي است. همچنين در روايت ديگري، امام صادق(ع) ميفرمايد: «هر کس به والدين نيکي کند، هرگز در زندگي به فقر مبتلا نخواهد شد.»
4| اجابت دعاي والدين در حق فرزندان؛ در برخي روايات به اهميت دعاي والدين در حق فرزندان اشاره شده که اين دعاي خير، نتيجه توجه و نيکي به آنهاست. امام صادق(ع) هم فرمودهاند: «خداوند دعاي ۳ نفر را رد نخواهد کرد: دعاي پدر در حق فرزند هنگام نيکي به او، نفرين پدر و مادر هنگامي که مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»
5| باعث نيکي فرزندان؛ از جمله تاثيرات دنيوي نيکي به پدر و مادر اين است که اگر کسي به پدر و مادرش احترام بگذارد، آن احترام را از جانب فرزندانش در آينده خواهد ديد؛ فلسفه اين اصل هم که روشن است زيرا پدر و مادر نزديکترين الگو و راهنماي فرزندان هستند. اگر آنها ببينند پدر و مادرشان رفتار خوبي با والدين خود دارند، او هم نسبت به آنان چنين عمل خواهد کرد.
1| آسان شدن مرگ؛ امامصادق(ع) فرمودهاند: نيکوکاري نسبت به خويشان و پدر و مادر از جمله عواملي است که خداوند به ازاي آنها، سختيهاي مرگ را آسان ميکند.
2| دريافت پاداش زياد؛ به عنوان نمونه در روايتي از رسول اکرم(ص) آمده: «هر فرزندي که از روي مهرباني به پدر و مادر نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب يک حج کامل و مقبول به او داده ميشود.»
3| مغفرت حق؛ از نيکي به پدر و مادر، به عنوان يکي از عوامل پذيرش توبه و آمرزش فرد گناهکار در روايات ما نام برده شده است.
4| ورود به درجات بالاي بهشتي؛ امام باقر(ع) هم، 4 دسته از مومنان را صاحب بالاترين جايگاه بهشتي معرفي ميکند که يکي از اين گروه، مومناني هستند که همواره با پدر و مادر خود به نيکي رفتار و به آنها انفاق کردهاند.
5| همنشيني با نيکان؛ پيامبراکرم(ص) ميفرمايند:«کسي که براي پدر و مادرش حج انجام دهد يا بدهکاري آنها را بپردازد، خداوند او را در روز قيامت با نيکان برميانگيزد.»
موضوعات مرتبط: احادیثعترت
حدیث برگزیده روز
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم
بهترین شما کسی است که در برخورد با
مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین
مردم کسانی هستند که با همسرانشان
مهربان و بخشنده اند.
موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
وداع با ماه رمضان
خداحافظ اي ماه غفران و رحمت
خداحافظ اي ماه عشق و عبادت
خداحافظ اي ماه نزديکي بر آرزوها
خداحافظ اي ماه مهماني حق تعالي
خداحافظ اي دوريت سخت و جانکاه
خداحافظ اي بهترين ماه الله
فرازی از دعای امام سجاد در وداع با ماه رمضان
موضوعات مرتبط: مناسبت هااحادیثعترت
حدیث برگزیده
امیر المؤمنین علی (ع):
برای دنیای خود آنگونه کار کن که گویا همیشه
زنده خواهی بود و برای آخرت خود آنچنان که گویی فردا خواهی مرد.
مستدرک الوسائل ج 25 ص 146
موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
حدیث برگزیده
قال الامام علي - عليه السّلام - :
تَعَطَّروُا بالاستغفارِ، لا تَفضَحُكُم روائِح الذُّنوبِ.
«بحارالانوار، ج 6، ص 22»
امام علي - عليه السّلام - فرمود:
به وسيلة استغفار و توبه خويشتن را معطر و خوشبو سازيد،
تا بوهاي زننده و نامطبوع گناهان رسوايتان نسازد.
موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
حدیث برگزیده
. قال الامام الباقر - عليه السّلام - :
انّ اللهَ اشدُّ فَرِحاً بِتَوبَةِ عبدِهِ مِن رجلٍ
اضلَّ راحلَتَهُ و زادَهُ في ليلَةٍ ظلماءَ فَوَجدهما.
«اصول كافي، ج4، ص 180»
امام باقر - عليه السّلام - فرمود:
همانا خداوند به بازگشت و توبة بندة خود، شادمان تر از شخصي است كه در شب تاريك مركب و زاد و توشة راه خود را گم كرده بود و سپس پيدا مي كند.
موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت
قبر انسان هر روز 5 کلمه را فریاد میزند
مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی یکی از برکات ماه رمضان را خواندن دعا و تلاوت قرآن دانست و گفت: یک غیبت مساوی است با هدیه 40 روز حسنات به فرد غیبت شونده!
وی ادامه میدهد: ما در مفاتیح در دعایی میخوانیم که خدایا برای تاریکی قبرم گریه میکنم. خدایا برای تنگی لحدم گریه میکنم. آخر زندگی انسان قرار گرفتن در قبور است و حدیث داریم که شبانهروز، قبر ما 5 کلمه را صدا میکند. قبر صبح به صبح میگوید: من خانه تنهایی تو هستم، برای خودت انیسی پیدا کن با انجام کار خیر!
وی ادامه میدهد: قبر همچنین به ما میگوید که منم خانه تاریکی تو، یک چراغی برای خودت بفرست! میگوید: من خانه پر از کرم و عقرب توام، زهری بفرست تا کرمها را بکشد!
قبری که پر از عقرب بود
این مدرس بزرگ اخلاق در ادامه اظهار میکند: در گذشته شخصی بود به نام حاج سعید حقگو، میگفت: در قم جنازهای را بردیم تا دفن کنیم، قبر پر از عقرب بود و هرچه از آنها را میکشتیم باز هم در قبر میجوشیدند و در آخر خسته شدیم و جنازه را روی عقربها گذاشتیم و روی آن خاک ریختیم.
موضوعات مرتبط: در محضر بزرگاناحادیثعترت
ادامه مطلب
«اصرار و پافشاری در درگاه الهی
آیتالله جاودان از علمای اخلاق تهران با اشاره به برخی دیدگاهها پیرامون حد اصرار بر حاجت، گفت: اظهار احتیاج به درگاه الهی و اصرار بر آن ستوده شده، به طوری که نوید برآورده شدن حاجتها داده شده است.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، آیتالله محمدعلی جاودان در ادامه مباحث اخلاقی خود در ماه مبارک رمضان درباره «اصرار و پافشاری در درگاه الهی» نکاتی را بیان کرد که در پی میآید:
*اصرار بر حاجت داشته باشیم یا نه؟
عدهای اعتقاد دارند، همین که انسان از خدا خواسته خود را بخواهد کافی است، باید بقیه را به خدا سپرد و بگذاریم هر آنچه مقدر ما است، همان شود؛ اینقدر به درب خانه خدا اظهار حاجت و اصرار نکنیم، چون خداوند کریم است و مهربان و هر چه صلاح ما باشد را به ما میدهد. چرا اینقدر برای رسیدن به خواستهها نذر میکنید و روی آن پافشاری میکنید؛ این کاری اشتباه است، ولی این برداشتی است که با معارف ما مخالف است. سیره حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و بلکه بالاتر در کلمات این بزرگواران برخلاف این دیدگاه آمده است. دستوراتی که از ائمه اطهار رسیده است برخلاف آن چیزی است که آن عده گفتهاند.
*اصرار و پافشاری فقط به سوی او!
از جمله این فرمایش حضرت باقر علیهالسلام که فرمودند: «وَ اللَّهِ لَا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی حَاجَتِهِ إِلَّا قَضَاهَا لَهُ»، به خدا سوگند بنده مؤمن در حاجت خود به خدای تعالی اصرار نمیورزد، مگر اینکه خدای متعال حاجت او را بر آورده میکند»، این روایت نشان میدهد که نه تنها اظهار احتیاج به درگاه الهی کاری پسندیده است، بلکه اصرار بر آن نیز ستوده شده و در پی آن برآورده شدن حاجات نوید داده شده است. حضرت صادق علیهالسلام فرمودند: «اِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ کَرِهَ إِلْحَاحَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْمَسْأَلَةِ وَأَحَبَّ ذَلِکَ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ أَنْ یُسْأَلَ وَ یُطْلَبَ مَا عِنْدَهُ»؛ خدای تبارک و تعالی اینکه مردمان به یکدیگر اصرار و الحاح کنند، را دوست نمیدارد، اما این اصرار و الحاح را نسبت به خودش دوست میدارد.
همچنین حضرت صادق علیهالسلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل کردند که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِی الدُّعَاءِ اسْتُجِیبَ لَهُ أَوْ لَمْ یُسْتَجَبْ لَه»؛ خدا رحمت کند بندهای را که حاجت خود را از خدا طلب میکند و بر آن اصرار میورزد، مستجاب بشود یا نشود.
*اصرار بر حاجت داشته باشیم یا نه؟
عدهای اعتقاد دارند، همین که انسان از خدا خواسته خود را بخواهد کافی است، باید بقیه را به خدا سپرد و بگذاریم هر آنچه مقدر ما است، همان شود؛ اینقدر به درب خانه خدا اظهار حاجت و اصرار نکنیم، چون خداوند کریم است و مهربان و هر چه صلاح ما باشد را به ما میدهد. چرا اینقدر برای رسیدن به خواستهها نذر میکنید و روی آن پافشاری میکنید؛ این کاری اشتباه است، ولی این برداشتی است که با معارف ما مخالف است. سیره حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و بلکه بالاتر در کلمات این بزرگواران برخلاف این دیدگاه آمده است. دستوراتی که از ائمه اطهار رسیده است برخلاف آن چیزی است که آن عده گفتهاند.
*اصرار و پافشاری فقط به سوی او!
از جمله این فرمایش حضرت باقر علیهالسلام که فرمودند: «وَ اللَّهِ لَا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی حَاجَتِهِ إِلَّا قَضَاهَا لَهُ»، به خدا سوگند بنده مؤمن در حاجت خود به خدای تعالی اصرار نمیورزد، مگر اینکه خدای متعال حاجت او را بر آورده میکند»، این روایت نشان میدهد که نه تنها اظهار احتیاج به درگاه الهی کاری پسندیده است، بلکه اصرار بر آن نیز ستوده شده و در پی آن برآورده شدن حاجات نوید داده شده است. حضرت صادق علیهالسلام فرمودند: «اِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ کَرِهَ إِلْحَاحَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْمَسْأَلَةِ وَأَحَبَّ ذَلِکَ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ أَنْ یُسْأَلَ وَ یُطْلَبَ مَا عِنْدَهُ»؛ خدای تبارک و تعالی اینکه مردمان به یکدیگر اصرار و الحاح کنند، را دوست نمیدارد، اما این اصرار و الحاح را نسبت به خودش دوست میدارد.
همچنین حضرت صادق علیهالسلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل کردند که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِی الدُّعَاءِ اسْتُجِیبَ لَهُ أَوْ لَمْ یُسْتَجَبْ لَه»؛ خدا رحمت کند بندهای را که حاجت خود را از خدا طلب میکند و بر آن اصرار میورزد، مستجاب بشود یا نشود.
موضوعات مرتبط: احادیثعترت
احاديثي از امام صادق (ع) درباره شبهاي قدر
ش باشگاه خبرنگاران شبهاي قدر از شبهاي پر فضيلتي است كه در كلام ائمه (ع) به اهميت آن بسيار تاكيد شده كه امام صادق (ع) نيز در اين باره احاديث بسياري نقل كرده اند كه برخي از آنها در ذيل آمده است.
شب سرنوشت ساز
قال الصادق (عليه السلام):
راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مي شود.وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8
برترى شب قدر
كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.
از امام صادق (عليه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2
تقدير اعمال
قال الصادق (عليه السلام):
التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مي گيرد و تصويب آن
در شب بيست و يكم و تنفيذ آن در شب بيست و سوم.وسائل الشيعه، ج 7 ص 259
به نقل از : چهل حديث روزه / گردآورنده محمد حسين فلاح زاده/م
موضوعات مرتبط: حدیث برگزیدهاحادیثعترت